sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Backpacking Japan&Thailand - Part 6: Japani - Miyajima/Hiroshima

Osa 6: Japani - Miyajima/Hiroshima
Miyajima on itseasiassa saari vähän Hiroshimasta eteenpäin. Olin varannut majoituksen 200m päästä lautta-asemalta, ja junapassilla sain kulkea lautalla vielä ilmaiseksi saarelle ja takaisin. Lue lisää!

Japani (919)
Okayamasta menee noin 1,5 tuntia Hiroshimaan luotijunalla. Päästäkseni Miyajimaan minun piti ottaa vielä paikallisjuna Hiroshiman asemalta noin 20min päähän, joka löytyikin helposti kiitos hyvien opasteiden Hiroshiman asemalla. Olin varannut 3 yötä hostellista joka sijaitsi ihan lautta-aseman vieressä, joten minun oli siis helppo käydä saarella aina kun halusin, ja vielä "ilmaiseksi" junapassin kanssa. Nakkasin kamani lukolliseen kaappiin, ja päätin lähteä samantien takaisin Hiroshimaan ajatuksena käydä syömässä jotain, ja käydä tsekkaamassa Hiroshiman kuuluisimman nähtävyyden eli sen atomipommin jäljiltä pystyyn jääneen rakennuksen sekä peace memorial parkin. Asemalta muistomerkille oli matkaa noin 3km, joten päätin reippaana poikana kävellä matkan sinne. Menomatka meni ihan hyvin, koska opasteita ja kylttejä oli tasaisin väliajoin. Japani (814) Tämä rakennus tunnetaan siis Hiroshima Peace Memorialina tai Atomic Bomb Domena. Tämä rakennus jäi pystyyn kun jenkit vuonna -45 räjäytti atomipommin suoraan rakennuksen yläpuolella. Joen toiselta puolelta löytyy sitten puisto nimeltään Hiroshima Peace Memorial Park. Kyllähän tuo mesta laittaa vähän miettimään.Japani (816) Oli aika lähteä paluumatkalle, koska alkoi jo hieman ripsiä vettäkin. Harkitsin, että otanko ratikan, mutta päätin kuitenkin kävellä koska matka ei niin pitkä ollut. Ajattelin paluumatkan menevän yhtä helposti kuin tulomatkankin, mutta kuinkas kävikään. Japanissa isommissa kaupungeissa maan alle on rakennettu kävelyteitä joilla pääsee kätevästi vilkkaiden katujen ali. Näissä on monesti exittejä moneen eri suuntaan, ja menee todella helposti sekasin, että mikä exitti mulla nyt pitää ottaa että pysyn oikealla reitillä. Otin itse väärän, ja lähdin käytännössä aivan vikasuuntaan tallustamaan. Reilusti yli puoli tuntia kerkesin tallustella väärään suuntaan kunnes rupesin tutkimaan opastekarttoja, ja huomasin virheeni. Lopulta puolikuolleena kuitenkin pääsin takaisin asemalle, ja palkitsin itseni maukkaalla Big mac aterialla. :p Japani (819) Hostellissa tapasin Uusi-Seelantilaisen Peterin, sekä Englantilaisen tytön jotka olivat myös suunnitelleet saarelle menoa seuraavana päivänä, joten sovimme että lähdettäisiin aamulla porukalla tutkimaan saarta. Aamu valkeni kirkkaana, ja aurinkoisena. Saavuin sovittuun aikaan hostellin aulaan, ja tapasin siellä heti Peterin, ja jäimme odottelemaan vielä tyttöä. Reilusti jälkeen sovitun ajan päätimme lähteä kahdestaan, koska tyttöä ei näkynyt ja päivällä tulisi olemaan läkähdyttävän kuuma. Myöhemmin kuulimme, että tytön aikaisemmin valittama kipeä jalka oli kipeytynyt äärimmilleen yön aikana, joten hän ei olisi pystynyt kiipeämään vuorelle. Kävimme hieman vettä ja aamupalaa läheisestä 7-Elevenistä ja hyppäsimme lauttaan. Japani (821) Miyajiman saari on tunnettu 3 asiasta; Kelluva torii, vapaana kulkevat peurat, sekä 500m merenpinnan yläpuolelle kohoava Mt. Misen. Vuoren korkeimmalle huipulle menee monta kävelyreittiä sekä maksullinen köysirata. Kävellen vuorelle menee 1,5-2h, ja olimme jo aikaisemmin päättäneet, että patikoimme huipulle asti, vaikka henki menisi! Ennen vuorelle kiipeämistä tutkimme nopeasti saarella olevaa pientä kylää, ja otimme muutamia kuvia. Japani (827)Japani (826)Japani (832) Oli aika lähteä kapuamaan vuorelle. Jälkeenpäin ajateltuna olimme varautuneet nousuun aivan liian vähällä vedellä, koska ajattelimme että luonnollisesti huipulla nyt olisi mahdollisuuksia ostaa vettä. Aurinko porotti kirkkaalta taivaalta, mutta onneksi reitillä puiden latvat antoivat hyvin suojaa auringolta.Japani (839) Hiki valui norona kokoajan, ja tasaisin väliajoin oli pakko pitää taukoa. Nousu oli paikoittain jyrkkää, ja maasto vaihtelevaa. Lopulta kuitenkin huippu alkoi häämöttää.Japani (867) Huipun korkeimmalle kohdalle oli rakennettu upeat taukotilat jonne ihmiset tulivat nauttimaan teetä katsellen upeita maisemia. Japani (856) Nämä maisemat nähtyämme totesimme toisillemme yhteen ääneen, että totally worth it to climb up here! Japani (865)Japani (860) Sää ei olisi voinut olla yhtään parempi enää, joten kaikki oli aivan täydellistä. Aivan heittämällä hienoimmat maisemat mitä olen ikinä nähnyt! Luuppailimme näitä maisemia varmaan tunteja chillaillen, kuvia ottaen ja nauttien vähäisiä eväitämme. Lopulta päätimme lähteä laskeutumaan takaisin kylään, joka olikin vähän kevyempää kuin ylös tuleminen.Japani (872)
 Matkalla oli myös upeita maisemia ja temppeleitä nähtävissä.Japani (883)Japani (880) Japani (882)Japani (876) Selvisimme alas asti ehjinä, mutta nälkä alkoi olla melkoinen. Lähdimme metsästämään kylästä sopivaa ruokapaikkaa, ja valinnanvaraa kyllä riitti. Päädyimme lopulta mukavan näköiseen perheyritykseen, joka mainosti ulkona Okonomiyaki nimistä Japanilaista ruokaa. Se vastaa periaatteessa meidän munakasta tai pannukakkua, ja ainesosissa on eroja eri kaupunkien välillä.
Japani (904)
Hiroshimassa siihen tulee mm. kaalia, nuudeleita, lihaa, kananmunaa, sekä mausteeksi jotain tummaa kastikketta, jonka maku toi minulle jostain syystä heti mieleen Joulun. Todella hyvää, ja täyttävää ruokaa.
okonomiyaki
Japani (906)
Ruoan jälkeen päätimme hakea oluset, ja mennä paistattelemaan upeaa päivää veden äärelle. Yksin ei tarvinnut kauaa istuskella kun ensimmäinen utelias jo tuli välillä hieman liiankin lähelleJapani (900) Nämä söivät kaiken kartoista lähtien mitä vain suuhunsa saivat eivätkä hävenneet ollenkaan hiipiä ihmisten taakse ja työntää päätä laukkuihin makupalan toivossa. :DJapani (892) Todella upea, ja rento päivä. Siinä kuunnellassani aaltojen läiskintää auringon paistaessa lämpimästi, ja olusta nauttiessani tajusin taas kuinka uskomattoman hienoa hommaa matkustaminen on. Olin saanut myös uuden ystävän, jonka kanssa oli koettu hieno päivä. This is the reason why I travel!Japani (903) Minulla oli vielä yksi päivä aikaa tutkia saarta, joten vuokrasin hostellista fillarin, ja lähdin tutkimaan saarta. Japani (907) Laskuveden aikaan ei vissiin paljon veneellä lähdetä tästä parkista. :D Japani (908)Japani (910)Japani (911) Lämmittää vanhan bemarimiehen sydäntä tälläinen piha. :)

Illalla hostellissa oli grilli-ilta, joten työntekijät paistoivat hampurilaisia ja hengailtiin ulkona illan pimetessä. Päätin vielä illan päätteeksi lähteä käymään saarella katsomassa Torii porttia iltavalaistuksessa.
 Japani (916)Japani (915) Nyt on hyvä aika jättää Miyajima taakse, ja ottaa suunta kohti Fukuokaa!