sunnuntai 5. tammikuuta 2014

Kiina - Hangzhou, vihertävä järvikaupunki

Kiina2_366 Hangzhou sijaitsee Xihu-järven (West Lake) rannalla noin 180km päässä Shanghaista, ja noin 164km päässä edellisestä kaupungista Suzhousta. Asukkaista kaupungista löytyy noin 8 miljoonaa, eli ei mikään pieni kaupunki tämäkään ole. Kaupungissa sataa kesäisin paljon, joten kaupunki on tunnettu myös vihreydestään.

Lue Lisää!
Teimme siis välipysähdyksen Wuzhenin vesikaupungissa ennen Hangzhouta. Vesikaupungin jälkeen hyppäsimme taas minibussiimme, ja lähdimme jatkamaan saasteista moottoritietä pitkin eteenpäin.Kiina2_364 Hangzhouhun saavuttuamme ajoimme suoraan hotellille, joka oli nimeltään Ramada Plaza Hangzhou Haihua, ja oli jälleen **** -hotelli. Hotellimme sijaitsi lyhyen kävelymatkan päässä kauniista länsijärvestä. Kiina2_395 Valitettavasti en muistanut ottaa tästä hotellista kunnollisia sisäkuvia, joten joudutte tyytymään videolta otettuihin ruutuihin. DSC_3588[18-05-48]DSC_3588[18-05-07]DSC_3588[18-06-07] Itse tykkäsin tästä hotellista, ja rankkaisin sen ainakin omasta mielestäni kolmesta hotellista sijalle 2. Vaikka ensimmäisenä yönä toisella puolella tietä työmiehet porasi ja paukutti jotain rakennusta pystöön vielä 12 aikaan yölläkin, niin tykkäsin silti tästä hotellista ja sen ilmapiiristä. Ennen yhteistä lounasta lähdin tottakai perinteisesti tutkimaan hieman hotellin ympäristöä itsekseni. Ensivaikutelmat kaupungista olivat ainakin; rauhallinen, kodikas ja rento. Kiina2_365Kiina2_366Kiina2_367 Länsijärvi kiinnosti kovasti, joten sinne hyökkäsinkin heti seuraavaksi ja löysinkin sen todella helposti ja totesin sen olevan noin 5min kävelymatkan päässä hotellilta! Sinne päästyäni ihmettelin vain järveä vaikka kuinka kauan..uskomattoman leppoinen meinki! Järveä kiersi kävelykatu ja paljon puistoja. Todella vaikuttavan näköinen järvi, ja miljöö muutenkin! Kiina2_368Kiina2_372Kiina2_374Kiina2_376Kiina2_378Kiina2_380 Ennen lounasta kävimme vielä porukalla tutustumassa vanhaan apteekkiin, josta porukka ostaa edelleenkin vanhoja Kiinalaisia lääkkeitä. Lääkkeillä tarkoitetaan erinlaisia luonnosta saatavia tuotteita. Kaikenlaista kaarnaa jauhettuna, pilkottuna, kokonaisena ja mitä ihmeellisemmän näköisiä kasveja ja juuria. Kiina2_382Kiina2_384Kiina2_386 Lounaan jälkeen lähdin vielä uudestaan ihmettelemään länsijärven meininkejä, ja törmäsinkin sattumalta jonkinlaiseen suihkulähde showhun. Järvessä oli paljon suihkulähteitä erivärisillä valoilla valaistuna, ja vesi muodosti erinlaisia kuvioita ilmaan kuten sydämmiä. Porukkaa oli myös paljon seuraamassa tapahtumaa! Kiina2_388Kiina2_392 Pidän Kiinasta myös sen takia, että siellä järjestetään tälläisiä esityksiä ihmisten iloksi ilmaiseksi. Mielestäni tälläistä pitäsi olla jokapaikassa, että voisi ystävien kanssa esimerkiksi katsoa tälläistä esitystä siinä sivussa kun vietätte aikaa puistossa. Ainakin minut tämä show sai iloiseksi ja piristi mieltä! :) Kiina2_393 Seuraavana päivänä lähdimme minibussilla ajelemaan mutkaisia ja kapeita teitä kohti Lingyinsin temppeliä. Matkalla näimme paljon vihreän teen viljelmiä ja mäkisiä maisemia. Tämä oli ensimmäinen kaupunki, joka ei ollut kauttaaltaan tasainen. Kiina3_5Kiina2_396Kiina2_400Kiina2_401 Todella upea paikka, itse tykkäilin kyllä kympillä! Turistejakaan ei juurikaan ollut liikenteessä enää tähän aikaan vuodesta, joten oli mukava kierrellä, katsella ja kuvailla. Kiina2_404Kiina2_408Kiina2_410Kiina2_411 Spottaa naurava buddha! Kiina2_413Kiina2_414 En tiedä mikä näissä Kiinalaisissa rakenuksissa viehättää, mutta ne jaksoivat aina ihmetyttää ja viehättää! Kiina2_415 Astuimme sisään temppelialueelle, jossa oli jo ennestään tuttu meninki ja tuoksut. Kiinalaiset sytyttelivät suitsukkeita ja kumartelivat patsaille. Kiina2_417 Jälleen sisätiloissa kuvaaminen oli kielletty, mutta koska amerikkalaiset turistit näyttivät kuvaavan isoilla kameroilla salamavalot vaan räpsyen, niin ajattelin itsekkin ottaa muutaman kuvan huomaamattomasti ilman salamaa. Kiina2_418Kiina2_421 Täällä tunsi kunnolla olevansa täysin erinlaisen kulttuurin parissa kuin mitä kotimaassa. Pidin tästä ilmapiiristä kovasti! Kiina2_422Kiina2_423Kiina2_424
Reeniä horo reeniä! Kiina2_425 Toinen sisätila jossa kuvaaminen kielletty. :) Kiina2_427Kiina2_430Kiina2_433 Mahtavat maisemat ja uskomaton fiilis tätä kuvaa ottaessa Kiina2_434 MMmh. :) Kiina2_436 Satuimme vielä törmäämään oikeisiin munkkeihin. Iloisia veijareita! Kiina2_437 Seuraava kohteemme oli yksi teeplantaaseista joita näimme jo tulomatkalla. Kiina2_440 Siellä sitä vihreää teetä nyt kasvaa! Myöhemmin pääsimme myös maistamaan tuoretta vihreää teetä, joka oli parasta teetä koko reissulla, vaikka itse en teen ystävä hirveästi olekkaan. Äitille piti tottakai ostaa pussillinen tätä elimistöä puhdistavaa tavaraa tuliaisiksi. :) Kiina2_442Kiina2_444 Sisäpihalla oli patsas ilmeisesti teen "löytäjästä". Kiina2_446Kiina3_4 Päivämme oli ahdettu aika täyteen, koska Hangzhoussa viivymme vain muutaman päivän. Seuraavaksi lähdimme kohti länsijärveä ja veneretkeä. Kiina3_7 West Lake Kiina3_8Kiina3_11 Meidän paattimme oli vasemmalla näkyvä vene. Kiina3_15 Kaverini kommentoi tätä kuvaa sanoilla "joo, jätkä iha young Mr. Niskala - Poker millionaire from Finland" :DD Kiina (584)Kiina3_21 Harmittavan sumea/saasteinen oli taas päivä järvelläkin! Kiina3_22Kiina3_26 Veneretken jälkeen matkalla hotelliimme pysähdyimme vielä Gao-perheen upeassa puutarhassa aivan järven rannalla. Tämä perhe on ollut todella varakas, että on pystynyt tekemään tälläisen puutarhan! Kiina3_27Kiina3_30Kiina3_32Kiina3_35Kiina3_38Kiina3_40 Puutarhan jälkeen ajoimme takaisin hotelliimme, jossa huilasimme hetken ennen lähtöä yhteiselle illalliselle. Illallisen jälkeen ohjelmassa oli vielä Impression West Lake Niminen Show. Shown oli ohjannut joku todella tunnettu ohjaaja, ja se oli oikeastaan eräänlainen teatteriesitys. Todella upean tästä esityksestä teki se, että se näyteltiin kokonaan länsijärven veden päällä! Järvi oli laidoilta valaistu sadoilla erivärisillä valoilla ja esiityjät kävelivät, juoksivat, tanssivat ja tappelivat vedenpäällä! Kiina_122Kiina_124Kiina_127Kiina_135Kiina_137Kiina_144Kiina_155Kiina_164 Keskityin aika paljon kuvaamaan esitystä, mutta sen verran pääsin kuitenkin jyvälle, että jonkinlainen rakkaustarinahan tässä taustalla oli. :D Kiina_177 Kyllä ne vaan Kiinalaiset todellakin osaa tämän valaistuspuolen! Kiina_182Kiina_183 Todella uskomaton ja ennennäkemätön esitys. Veti kyllä sanattomaksi, miten joku voi keksiä noin upean shown! Tuskin tulen ikinä näkemään vastaavaa, ja olen todella onnellinen, että sen näin ja todella hieno päätös Hangzhoulle ja oikeastaan koko reisulle!

Reissusta oli enää jäljellä yksi ainoa vapaailta Shanghaissa. :'( Tässä vaiheessa fiilis oli vain kasvanut, että en halua palata enää Suomeen, mä jään tänne!

Seuraavana päivänä lähdimme aikaisin kohti juna-asemaa joka veisi meidät takaisin Shanghaihin vielä yhdeksi päiväksi. Porukkaa ei vielä tässä vaiheessa hirveästi ollut odottamassa junaa, mutta yhtäkkiä todella iso aula pamahti täyteen Kiinalaisia! 20131207_092351 Kyyti junassa oli todellakin täysin eriluokkaan, kuin mitä Suomessa oli tottunut VR:n meininkeihin. Juna eteni todella tasaisesti ja hieman eri vauhtia kuin Suomessa! Tässäkään kuvassa juna ei aja vielä läheskään täysikaasulla, mutta tässäkin vauhdissa meno oli vielä täysin tasaista ja mukavaa. Kiina_185 Noin 180km matka Shanghaihin kesti noin tunnin, koska juna joutui tietysti pysähtymään välillä asemille. 20131207_113442 Shanghaissa majoituimme jo ennestään tuttuun The Bund Hotelliin. Iltapäivä ja ilta oli vapaa-aikaa joten käytin sen shoppailuun, sekä kävin tietysti myös hyvästelemässä rakkaan Bundin ja sen henkeäsalpaavat näkymät. Kiina_189Kiina_190 Lähtöaamu valkeni Shanghaissa todella(!!) sumeana. Kysessä oli tällä kertaa enimmäkseen oikeaa sumua, eikä pelkästään saastetta. Aikaisen aamupalan jälkeen hyvästelimme rakkaan hotellimme ja lähdimme ajamaan minibussilla kohti Shanghain lentokenttää. Sumu oli niin sankkaa, että moottoritiellä ei meinannut autoa erottaa 5 metrin päästä. 20131208_080322
Lentokentälle saavuttiin kuitenkin hengissä. Hyvästelimme loistavan oppaamme Richardin ja uskomattoman taitavan kuskimme ja lähdimme tekemään lähtöselvitystä. Lähtöselvityksessä virkailija mainitsi, että lento voi olla hieman myöhässä joten seuratkaa tauluja. Tässä vaiheessa olimme vielä ihan sujut sen kanssa. 20131208_084204 Kävelimme varmaan valehtelematta kilometrin omalle portillemme, jossa huomasimme kauhuksemme taululla tekstin; Lentomme oli 5 tuntia tällä hetkellä myöhässä, joka tarkoittaisi sitä, että en kerkeäisi millään jatkolennolleni Helsingistä Ouluun. Joltain odottavalta Suomalaiselta kuulimme, että meidän lentokoneemme oli joutunut laskeutumaan Koreaan, koska sumu oli niin sankka, että laskeutuminen Kiinaan ei onnistu. Tässä vaiheessa oli aika sekavat fiilikset, kun ei oikein tiennyt että mitä tulee tapahtumaan ja miten pääsee kotia Helsingistä! 20131208_113238
Saimme sen verran korvausta myöhästymisestä, että saimme kupongit ravintolaan jonka arvo oli 100RMB eli noin 12€. Kävimme siis porukalla syömässä konetta odotellessa, joka lopulta laskeutui sumun hälvettyä kentälle. Kiina_194Kiina_195Kiina_193Kiina_196 Koneeseen pääsimme noin 6 tuntia myöhässä, mutta vieläkään asiat eivät menneet putkeen. Koneessa oli jotain teknistä ongelmaa joka piti selvittää ennen lähtöä. Istuimme siis koneessa kentällä vielä ainakin 2 tuntia ennen 10 tunnin lentoa takaisin Helsinkiin, huhhuh! Porukka koneessa oli suhteellisen ärtynyttä. :)

Lopulta saavuimme kuitenkin Helsinkiin yli 8 tuntia myöhässä aikataulusta noin klo 23:00 illalla. Jatkolentoni olisi ollut Norwegianilla, joten Finnair ei suostunut korvaamaan mitään menetetystä lennostani. Lähdin siis juosten Finnairin tiskille tiedustelemaan vielä samalle illalle lentoa Ouluun. Lento vielä olikin noin reilun tunnin päästä, joten kyselin sille hintaa. Yli 400€ sanoi virkailija jolloin aloin vaipua jo epätoivoon asiassa. Vähän aikaa hän kuitenkin näpytteli konetta, ja totesi että saikin minut buukattua nuorisohinnalla sisään, ja lippu olisi noin 130€.

Jes pääsen sittenkin vielä tälle illalle kotiin! Pari tuntia myöhemmin saavuin takaisin kylmään ja pimeään Ouluun, jossa meinasin jo lentokentän ovella kääntyä 360 astetta ja lähteä takaisin Kiinaan. En halua jäädä tänne! Pikkuveljeni heitti minut asunnolleni pitkän reissun jälkeen.
Fiilikset oli taas massa!

Reissu oli nyt sitten ohi, ja paluu takasin arkeen alkaisi. 20131209_020639
Näin päättyi sitten upea Kiinan reissu. Sain matkavakuutuksesta todella helposti rahat takaisin tuosta ostamastani Helsinki-Oulu lipusta, joten sekään ei nyt niin haitannut.

Aion tehdä vielä yhden postauksen tästä aiheesta, jossa kerron vielä lopullisen mielipiteeni maasta ja muut yleisen fiilikset. :)