torstai 26. joulukuuta 2013

Kiina - Shanghai, ultramoderni miljoonakaupunki

Kiva juttu, mulla oli jo täysi postaus kasassa kuvineen ja teksteineen pari päivää, mutta onnistuin sitte vahingossa poistaa koko postauksen bittiavaruuteen. :) Ei auta ku yrittää uudestaan. Kuvat kannattaa klikata täyteen kokoonsa, kun eivät näköjään näy kokonaan tässä sivulla!
Kiina_20 Okei jatketaas tarinaa Kiinasta.

Elikkäs Shanghaihin saavuttiin pitkän lennon jälkeen. Lentokentältä keskustaan meille oli odottamassa oma minibussi kera Kiinalaisen oppaan nimeltään Richard (Työnimi..:D). Ensimmäiset fiilikset Shanghaista moottoritiellä oli; Aurinkoinen, saastunut ja uskomattoman sekava ja vaarallisen näköinen liikenne! Kiina2_26

Moottoritiellä ja kaupungissa seikkailu minibussilla oli todella vaarallisen näköistä, koska liikennekulttuuri oli täällä jotain aivan muuta kuin mihin olimme tottuneet; Punaiset valot ei merkannut kenellekkään mitään vaikka poliisi seisoisi tolpan alla! Sähkömopoja oli varmaan puolet joita ajoi lähes vauvasta vaariin ikähaarukassa olevat Kiinalaiset ilman kypäriä tai oman henkensä eteen pelkäämistä. :D

Ensimmäiseksi päiväksi meille ei oltu suunniteltu oikeastaan muuta kuin käynti Ranskalaisella alueella, veneretki Huangpu joella, ja majoittuminen hotelliimme. Ensimmäiseksi siis menimme Ranskalaiselle alueelle (French Concession). Kiina2_29Kiina2_33 Tässä vaiheessa iski aika epätodellinen fiilis, mutta samalla todella uskomaton kun matalien talojen seasta nouseekin yhtäkkiä todella hienoja ja korkeita rakennuksia. Mieli oli iloinen ja onnellinen, vaikkakin väsynyt!Kiina2_40Kiina2_44 Kyllä siellä joulufiilis jo haiskahti, vaikka ilma oli kuin keskikesällä Suomessa!Kiina2_45 Starbucks kahviloita tuntui olevan Kiinassa vähän joka puolella. Itse kun en kahvia juo, niin en laadusta pysty sanomaan mitään, mutta ainakin kokoluokka oli kuulemma kohdillaan. Kiina2_47Kiina2_48 Shanghain autokanta vaikutti todella uudelta, kaikkialla näkyi vain uusia Bemarin, Audin ja Mersun luksusmalleja. Myös tämä autoliike antoi vähän vihjettä samaan suuntaan. Kiina2_50 Tämän jälkeen lähdimme taas minibussilla kohti Huangpu jokea ja veneretkeä. Veneretki lähti Bundilta, joka on todella suosittu kävelykatu, ja kuvienotto paikka Huangpu joen varressa. Joen toisella puolella kohoaa moderni Pudong. Kiina2_58 Siellä se on, Shanghain tunnetuin monumentti; Tv-torni. Kiina2_90Kiina2_102 Oli kyllä hieno kokemus tuo veneretki. Sai vähän kuvaa tuosta kahtiajaosta miten Shanghai on jaettu. Seuraavaksi menimme hotelliimme, joka sijaitsi ihan Shanghain keskustassa tällä "ei niin modernilla" puolella.

Hotellimme oli nimeltään The Bund Hotel ja se oli luokiteltu **** -tähden hotelliksi Kiinan tasolla.20131207_193334
Huoneeni oli muistaakseni 18. kerroksessa ja näytti tältä. Kiina2_109Kiina2_110Kiina2_111Kiina2_107Kiina2_108 Tämä hotelli oli kolmesta hotellista mielestäni hienoin ja kodikkain. Hotelli oli vasta rempattu tarkoituksella tuommoiseen vanhaan tyyliin, ja se toimi ainakin meikäläiseen. Näkymää ikkunasta
Ja lepoo! Jaa niin mikä saaste? :)
Seuraavana päivänä kohteenamme oli vanha Buddha temppeli. Näiden patsaiden kaulassa oli eräänlaisia rukousnauhoja.
Kolikoita! Seuraavaksi kävimme helmikaupassa, jossa nainen näytti kuinka simpukka avataan ja helmi otetaan ulos. Helmiä oli hintaluokasta 20€ aina sinne moneen tuhanteen euroon. Kyllä niitä ihmisiä ihan sopivasti oli hengaamassa, ja kuvia ottamassa. :) Illalla kävin kävelemässä Shanghain vilkkaimmalla ostoskadulla, Nanjing Roadilla. Pitkä katu täynnä merkkiliikkeitä, joissa hinnat vähintäänki Suomen tasoa. Tuolla oli myös noita hierontojen ja erinlaisen rihkaman tarjoajia enemmän kuin missään muualla. :) Seuraavana päivänä oli vuorossa yksi Kiinan lukuisista puutarhoista, Yu Yuanin puutarha. Ennen maksullista puutarhaa oli basaarialue joka oli täynnä erinlaisia liikkeitä ja kojuja joissa myytiin kaikenlaisia matkamuistoja. Väkeä oli paljon ennen maksullista puolta. Maksullisella puolella oli kivan hiljaista ja rauhallista. Vain Kiinalainen klassinen musiikki soi taustalla ja linnut lauloivat. Rauhallista. :) Joka päivä söimme lounaan oikeassa Kiinalaisessa ravintolassa. Käytäntö oli joka joka paikassa sama; Pyöreä pöytä jonka ääreen istuttiin. Pöydän keskellä oli pyöreä yleensä lasinen alusta joka pyöri. Pyörivän alusta päälle tarjoilijat toivat noin 10-15 eri ruokalajia, joista sitten jokainen lappasi lautaselleen mitä halusi syödä. Pöydän lasku sitten jaettiin syöjien kesken tasan. Tätä ruokaa ja ruokailutapaa ei voi kehua koskaan liikaa; Ruoka oli jokapaikassa aivan uskomattoman hyvää! Sitä ei vaan saanut koskaan tarpeeksi, ja tuli syötyä itsensä aina ähkyyn. Näihin ruokalajeihin kuului aina esimerkiksi riisiä, erinlaisia liharuokia, sipulia, paprikaa ja lihaa makeassa kastikkeessa (Soijaa? Mutta eniveis mun lempparia!). Ei sitä kyllä tiennyt puolestakaan, että mitä sitä on syömässä, mutta kaikki oli todella uskomattoman hyvää!

Ruokajuomaksi oli yleensä olutta, limsaa tai vettä josta sai valita mieleisensä. Ruoka oli suurimmaksi osaksi makeaa, joskin joskus oli myös jotain tulisempaakin tarjolla. Rakastuin tähän ruokaan aivan täysin, peittoaa suomen ruuat mennentullen! Tottakai minunkin piti muutamat tälläiset kuvat saada otettua! Bundia. Seuraavana päivänä ennen seuraavaan kaupunkiin siirtymistä ohjelmassa oli vierailu Kiinalaisessa päiväkodissa, sekä vierailu Kiinalaisen vanhemman pariskunnan kodissa. Lapset päiväkodissa olivat 2-4 -vuotiaita. Olivat tosi innoissaan meidän vierailusta, ja olivat tehneet meille pienen esityksenkin. :) Lasten leikkikenttä. Lapset eivät saaneet olla tänään ulkona ollenkaan, koska saastetaso oli sen verran korkealla tänään, vaikka minun mielestäni päivä oli erittäin kirkas. :) Ennen Kiinalaista kotia pysähdyimme teellä myös ilmeisesti työväenliiton tiloissa, joka käsittääkseni vastasi meidän kansalaisopiston hommia. Myynnissä oli jäsenten tekemiä taideteoksia. Ostin kuvassa oikealla näkyvän lohikäärme aiheisen seinätaulun, oli sen verran upea! Kiinalaisen vanhemman pariskunnan koti. Heidän asuntonsa oli kerrostalossa aika korkealla ja sen arvo oli tuplaantunut jossei triplaantunut muutamassa vuodessa, koska väestön kasvu on niin suuri. Tottakai myös kiinalainen mäkkäri oli pakko testata! Samalta maistui kuin suomessakin, mutta hintaa Bicmac aterialla oli noin 3€. 20131202_205152 Tuo modernimpi Pudongin puoli jäi vielä seikkailematta lähes kokonaan. Taksilla tosin ajoin sen läpi kun menin Shanghai Science and Technology museumin kupeessa sijaitsevalle metrotunneliin rakennetulle feikkimarketille.

Tuolta feikkimarketilta löysi mitä vain oli etsimässä ja halpaan hintaan kunhan otti etukäteen vähän selvää mitä mistäkin kannattaa maksaa, ja pysyi lujana sen oman hinnan kanssa. Plussana tuossa paikassa oli se, että tuo oli oikeastaan ainoa paikka jossa lähes jokainen myyjä puhui englantia, eli kaupanteko oli helppoa meikäläisellekkin. N. 20-40% alkuperäisestä pyyntihinnasta oli sopiva hinta jokaiselle tuotteelle, jolla sen lopulta sai kun pysyi lujana. Ostin mm. T-paitoja, boxereita, sukkia, aurinkolaseja, hupparin ja kengät. 20131207_18473320131207_15572220131207_18471720131207_184528 Seuraavat kuvat ovat Shanghain People's Squarelta. Tämmöinen suuri puisto johon ihmiset tulevat viettämään aikaa, ja tapaamaan ystäviään. Tuolla olisi kyllä voinut hengailla ja chillailla vaikka päivän itsekkin. Maisematkin olivat ihan komeat ympärillä! 20131202_10382120131202_10405520131202_10570620131202_110725

Shanghai on ollut minulle pikkupojasta lähtien semmonen unelma, että sinne on vielä joskus pakko päästä. Shanghai vastasi odotuksiin kyllä ihan täysillä, ja siitä jäi uskomaton muisto minulle! Vaikka minäkin olen tämmöinen maalaispoika, enkä ollut koskaan missään isossa kaupungissa käynyt niin 20 miljoonan Kiinalaisen Shanghai tuntui silti kodikkaalta ja turvalliselta. Paljon turvallisempi fiilis oli kävellä illalla yksin tuntemattomia katuja, kuin mitä vaikka illalla Oulussa. Aion ehdottomasti vielä palata Shanghaihin uudestaan tulevaisuudessa, kunhan saan matkakassan kokoon uusia seikkailuja varten.

Aivan äärettömän päräyttävä, uskomaton ja ihmeellinen paikka! I LOVE SHANGHAI! <3
Seuraavaksi matkamme jatkuu Suzhou nimiseen kaupunkiin, mutta vasta seuraavassa postauksessa. Pysykää kuulolla. :)

-Joonas-

1. Ei helpota yhtään Kiina-ikävää nämä kuvat! Itselläkin pitäis saada säästettyä rahaa ja tehdä uudestaan Kiinan reissu. Suosittelen kyllä Yangshuota lämpimästi!

1. Joo ei ne helpota itseänikään, joten takasin on päästävä. Okeei, sekin täytyy sitten käydä tsekkaamassa!